vrijdag 27 april 2012

otra forma de un buen momento boliviano

tegenwoordig ben ik naar de universiteit aan het gaan, wat wel redelijk rustig is aangezien er de hele tijd wegversperringen zijn voor een of andere politieke redenen en je er gewoonweg niet geraakt. Vorige week bijvoorbeeld was ik er juist wel geraakt maar moest ik terugkeren omdat ik mij echt ziek voelde en juist toen ik thuiskwam zag ik in het nieuws dat enkele minuten na dat ik het stadium gepasseerd was dat ze mensen zijn beginnen uit de taxi halen, beginnen vechten en dat de politie moest tussenkomen met gas.
De laatste tijd ben ik wel veel met de politie in "contact gekomen" zeg maar.
Een tijdje geleden zat ik achterop de brommer samen met Niko en waren ze controle aan het doen. dus ze laten ons natuurlijk stoppen en het probleem is dat Niko eigenlijk nog steeds geen rijbewijs heeft. We zeggen dus dat we dat nu juist die dag vergeten zijn. Helaas geloven ze het niet en willen ze de brommer in beslag nemen. Nu is het zo dat er in Bolivië altijd een zijweg is met de politie, dus we vragen hoeveel hij vraagt om ons gewoon door te laten. ma ik had alleen maar geldstukjes en dat wou hij natuurlijk niet. Dus ik vraag waar de dichtsbijzijnde automaat is om pakt 50 bolivianos af te halen, zo´n 5 a 6 euros. De politie heeft ons zelfs geëscorteerd naar de automaat en daarna hebben ze ons laten gaan. Zo toch een dikke 25 euro uitgespaard.
Het andere voorval met de politie was op paasdag, ik ben voor de eerste keer in mijn leven naar een echte voetbalmatch gaan kijken en zover mijn kennis reikt over voetbal denk ik wel dat er een groot verschil is.
Dus het begint allemaal vrij rustig, het gaat wel om een titelmatch dus de gemoederen zijn al wat gespannen.
Wilstermann tegen Universitario, die van Universitario waren wel van die mannen die bij het minste pijntje de hele tijd op de grond zitten de wenen zodat er een golfkarreke moest afkomen om hun op te lappen.
Het grappige was wel dat een van de hooligans van Wilsterman van die vuurwerkbommekes op het veld heeft gesmeten en 3 mannen van Universitario direct op de grond om te kermen voor hun leven.
En na een tijdje wordt het wel echt duidelijk dat de scheidsrechter omgekocht is of zeer zeer partijdig, want hij geeft voor niks een rode kaart aan Wilster en penalties aan Universitario. Het gevolg is dat iedereen zijn flesjes gooit op het veld en wanneer de scheidsrechter fluit voor het einde van de match de coach van wilster op hem afloopt om klop te geven en de hele ploeg volgt hem. Met 10 politiemannen hebben ze de scheidsrechter dan toch eindelijk veilig binnen gekregen. Ze zijn dan wel uit frustratie vuurtjes beginnen stoken op de tribunes en op het moment dat wij rustig weg aant gaan zijn roepen ze opeens, lopen! lopen! en dan hoor je zo een knal redelijk dicht bij u want de politie was weer met gasbommen aan het gooien en de hooligans met stenen. Wel schrikken ze.
Voor Pasen is het een hele week Semana Santa, wat de heilige week betekent. De donderdagavond moet je 12 kerken bezoeken, elke kerk voor een keer dat Jezus gevallen is in zijn kruisiging. De vrijdag hebben we 12 schotels klaargemaakt, elke schotel voor een apostel, en je moest van elke schotel wel iets eten. En er mocht zeker geen vlees gegeten worden, alleen maar vis voor de carnivoren in Cochabamba.
En de palmzondag, ik weet wel niet of dat in België ook zo is, ben ik voor de eerste keer naar de mis gegaan in Bolivië. Voor de mis brengen de mensen hun palmtakjes naar de pastoor en laten ze die zegenen, wat ik wel grappig vond was, dat sommigen, onder wie mijn mama, geen palmtakjes kochten, maar eerder palmtakken met een grootte van 1 meter.
Tot zover mijn religieuze ervaringen in Bolivië, en mijn ervaringen in het algemeen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten